خواص بی نظیر سیاه دانه که باعث میشود هر کسی از این دانه معجزه گر استفاده کند

تصویر سیاه دانه

چکیده این مطلب:

سیاه دانه برای درمان بیماری های دستگاه گوارش از جمله نفخ، قولنج، اسهال، اسهال خونی، یبوست استفاده می شود. همچنین در آشپزی از سیاه دانه به عنوان طعم دهنده یا ادویه نیز استفاده می شود.

فهرست مطالب

سیاهه دانه یکی از قدیمی ترین محصولات غذایی، از هزاران سال قبل است. با توجه به فواید این دانه های سیاه بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند. این دانه های کوچک به طور گسترده در وعده های غذایی، آرایشی و درمانی درسراسر جهان استفاده می شود. سیاه دانه هندی یکی از بهترین نوع این محصول در جهان است. در برخی از مناطق ایران هم سیاه دانه ایرانی کشت می شود.

دانه های سیاهدانه تفت داده شده در آشپزی برای طعم دادن به غذاها اضافه می شود. در پخت و پز نان و شیرینی به طور گسترده استفاده می شود. از زمان های قدیم مردم از این دانه ها و روغن آن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. این دانه ها به عنوان مسکن، ضد اسپاسم، آنتی اکسیدان، ضد میکروب، ضد التهاب، ضد زخم و ضد فشار خون نیز معروف است.

فواید شگف انگیز سیاه دانه

سیاه دانه می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را برطرف کند. در زیر برخی از مزیت های مهم سلامتی سیاه دانه برای بدن انسان اشاره شده است:

1. سبب کاهش فشار خون بالا می شود.

سیاه دانه به کاهش فشار خون کمک می کند. بر اساس مطالعات انجام شده استفاده روزانه از عصاره دانه سیاه دانه به مدت 2 ماه در کاهش فشار خون بیماران تاثیرگذار بود. سیاه دانه به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) به تقویت سلامت کلی قلب کمک می کند.
نحوه مصرف: هنگامی که از فشار خون بالا رنج می برید، 100 تا 200 میلی گرم عصاره سیاهدانه دو بار در روز مصرف کنید.

مضرات و هشدارهای منع مصرف سیاه دانه:

1-بارداری و شیردهی: مصرف معمول سیاه دانه در مقادیر غذایی در دوران بارداری بی خطر است. اما مصرف مقادیر بالا احتمال دارد خطراتی داشته باشد. سیاه دانه باعث کند شدن یا جلوگیری از انقباض رحم شود.

2-کودکان:در صورت مصرف خوراکی بصورت کوتاه مدت و در مقادیر توصیه شده برای کودکان بی خطر است.

3-اختلالات خونریزی: سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد.

4-فشار خون پایین: سیاه دانه ممکن است فشار خون را کاهش دهد. در تئوری، مصرف سیاه دانه ممکن است باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون پایین شود.

5-جراحی: سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون را کند کند، قند خون را کاهش دهد و سبب خواب آلودگی شود. همچنین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد و در کنترل قند خون و بیهوشی در طول و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند. بنابراین حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی استفاده از سیاه دانه را متوقف کنید.

منبع:
emedihealth

این مقالات را هم بخوانید!

تماس مستقیم