فواید بادام زمینی برای سلامتی

فواید بادام زمینی برای سلامتی

چکیده این مطلب:

بادام زمینی به طریق مختلف برای سلامتی شما مفید است. این آجیل های خوش طعم می توانند افزودنی سالم برای رژیم غذایی شما باشند زیرا سرشار از مواد معدنی مفید، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی هستند.

فهرست مطالب

بادام زمینی به عنوان میوه گیاه بادام زمینی در زیر زمین رشد می کند. بادام زمینی خوشمزه، ترد و آجیلی یکی از دانه های روغنی محبوبی است که قرن ها برای بشر شناخته شده است. جدا از فواید سلامتی و تغذیه ای، بادام زمینی طعم خوشمزه ای نیز دارد. همچنین، بادام زمینی در مقایسه با سایر آجیل ها از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه است . فواید بادام زمینی ممکن است شما را وادار کند که از آن  در رژیم غذایی خود استفاده کنید. بادام زمینی مملو از مواد مغذی ضروری است. شما معمولاً آنها را می توانید به صورت خام یا بو داده مصرف کنید. آنها تمام 20 اسید آمینه را برای بدن فراهم می‌کند (اسید آمینه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند) علاوه بر این، آنها حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی مفید برای بدن هستند. رژیم غذایی سرشار از بادام زمینی ممکن است سلامت قلب را تقویت کند، به کاهش وزن کمک کند، از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند و سطح قند خون را کنترل کند . اگر نمی‌دانید که بادام زمینی برای چه چیزی مفید است، این مقاله در مورد فواید بادام زمینی، مشخصات تغذیه ای آن و هر گونه عوارض جانبی احتمالی صحبت می کند. بادام زمینی خام سالم ترین نوع بادام زمینی با فواید بی شماری برای سلامتی است. از بادام زمینی هندی معمولا برای تهیه کره بادام زمینی استفاده می شود که طعم بسیار خوبی دارد. البته دقت داشته باشید که برای کره گیری حتما از بادام زمینی مخصوص کره استفاده کنید.

فواید سلامتی بادام زمینی

بسیاری از مردم بر این باورند که بادام زمینی به اندازه آجیل های واقعی مانند بادام، گردو یا بادام هندی ارزش غذایی ندارد. اما در واقع، بادام زمینی فواید سلامتی مشابه آجیل های گران قیمت دارد و نباید به عنوان یک غذای مغذی از آن غافل شد.

سلامت قلب

معمولا بیشتراز گردو و بادام شیرین درختی به‌عنوان مواد غذایی مفید برای قلب استفاده می شود. اما تحقیقات نشان می دهد که بادام زمینی  نیزبه اندازه آجیل های گران قیمت برای سلامت قلب مفید است.
خوردن بادام زمینی به محافظت در برابر بیماری عروق کرونر قلب (CHD) کمک می کند. بادام زمینی سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد. کلسترول بد منجر به ایجاد پلاک در رگ های خونی می شود و بادام زمینی می تواند از این امر جلوگیری کند.
بادام زمینی سطح کلسترول خون را کاهش می دهد واز بیماری های قلبی جلوگیری می کند. همچنین بادام زمینی از تشکیل لخته های کوچک خون جلوگیری کرده و خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می دهد.
رسوراترول موجود در بادام زمینی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به مبارزه با بیماری قلبی کمک کند. مصرف منظم بادام زمینی تری گلیسیرید را  کاهش می دهد و سلامت قلب را بیشتر می کند. این اثر را می توان به وجود اسیدهای چرب تک غیراشباع، فولات و منیزیم در بادام زمینی نسبت داد.

کاهش وزن و لاغری

مواد غذاهایی با پروتئین زیاد به شما کمک کنند با کالری کمتر احساس سیری کنید. در میان آجیل ها، بادام زمینی بعد از بادام شیرین درختی از نظر مقدار پروتئین در رتبه دوم قرار دارد.  مطالعات نشان داده است افرادی که مقدار متوسطی از بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار می دهند چاق نمی شوند. در واقع، بادام زمینی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.
بادام زمینی کالری بسیار بالایی دارد، اما به جای افزایش وزن به کاهش وزن کمک می کند. بادام زمینی ها مواد غذایی پر انرژی هستند. به همین دلیل است که خوردن آنها به عنوان میان وعده ممکن است باعث شود کالری کمتری در روز مصرف کنید. بادام زمینی هنگامی که به عنوان میان وعده مصرف می شود، احساس سیری قوی تری نسبت به یک وعده غذایی ایجاد می کند این ممکن است در نهایت به کاهش وزن کمک کند.
گنجاندن بادام زمینی در رژیم غذایی یکی از راه‌های افزایش مصرف مواد مغذی بدون افزایش وزن است. مصرف بادام زمینی و کره بادام زمینی می تواند احساس سیری را افزایش دهد. کره بادام زمینی از بادام زمینی کره گیری تولید می شود.

مقاله: مقایسه کره بادام زمینی و کره بادام؟

افزایش طول عمر

خوردن بادام زمینی به شما کمک می کند عمر طولانی تری نیز داشته باشید. یک مطالعه در مقیاس بزرگ نشان داد که افرادی که به طور منظم هر نوع آجیل از جمله بادام زمینی می خورند نسبت به افرادی که به ندرت آجیل می خورند، عمر طولانی تری دارند.

خاصیت آنتی اکسیدانی بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان های متعدد است. بیشتر این ترکیبات در پوست بادام زمینی موجود است که برای بهره مندی از تمام فواید آن باید به صورت خام مصرف شود. برخی از ترکیبات گیاهی که به راحتی در بادام زمینی در دسترس هستند که به اختلال در جذب کلسترول و اسید فیتیک موجود در دانه های گیاهی کمک می کنند.

محافظت در برابر بیماری آلزایمر

غذاهایی که سرشار از نیاسین هستند مانند بادام زمینی با افزایش سن از بیماری آلزایمر محافظت کنند. بادام زمینی منبع عالی نیاسین و ویتامین E است که هر دوی آنها شما را در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کنند.

تقویت سلامت پوست

مصرف بادام زمینی از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب محافظت کند. ویتامین E، منیزیم و روی موجود در بادام زمینی ممکن است با باکتری ها مبارزه کرده و پوست شما را درخشان کند. بتاکاروتنی، یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در بادام زمینی، به بهبود سلامت پوست نیز کمک کند.

بهبود سلامت مو

از آنجایی که بادام زمینی حاوی تمام اسیدهای آمینه و مقدار زیادی پروتئین است، مکمل خوبی برای یک رژیم غذایی برای رشد مو باشد.

درمان اختلال نعوظ مردان

بادام زمینی سرشار از آرژنین است که یک اسید آمینه ضروری است . آرژنین به طور گسترده به عنوان یک درمان برای اختلال نعوظ مورد مطالعه قرار گرفته است. برای درک اینکه آیا آرژنین به تنهایی می تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است. اما، مطالعات تایید می کنند که تجویز خوراکی این اسید آمینه در ترکیب با یک مکمل گیاهی می تواند اختلال نعوظ را درمان کند.

افزایش انرژی بدن

بادام زمینی منبع غنی از پروتئین و فیبر است که به تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی بدن کمک می کند . محتوای پروتئین بادام زمینی حدود 25٪ از کل کالری آن است. ترکیب فیبر و پروتئین موجود در بادام زمینی، روند هضم را کند می کند تا آزادسازی مداوم انرژی در بدن را تسهیل کند.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که خوردن کره بادام زمینی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان معده در افراد مسن کمک کند. مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. ایزوفلاون، رسوراترول و اسید فنولیک موجود در بادام زمینی دارای خواص ضد سرطانی هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی نیز مرتبط است. همچنین بادام زمینی از سرطان معده و مری در میان افراد مسن جلوگیری می کند. افرادی که آجیل یا کره بادام زمینی مصرف نمی کنند در معرض بالاترین خطر ابتلا به سرطان هستند. رسوراترول موجود در بادام زمینی دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند.

جلوگیری سنگ کیسه صفرا

مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا مرتبط است. مصرف بادام زمینی میتواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد . مردانی که از آجیل (از جمله بادام زمینی) در هفته مصرف می کنند در معرض خطر کمتری برای بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.

کنترل قند خون و دیابت

افزودن بادام زمینی یا کره بادام زمینی به یک وعده غذایی باعث افزایش سطح قند خون نمی شود. خوردن آنها همراه با یک وعده غذایی می تواند سطح قند خون شما را تثبیت کند. فیبر موجود در بادام زمینی همچنین به کاهش سطح قند خون کمک می کند.  همچنین حاوی منیزیم و سایر روغن های سالم هستند که در کنترل قند خون نقش دارند.
مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی درست در صبح، سطح قند خون را در طول روز کنترل کند همچنین به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان کمک کند. علاوه بر این، مصرف روزانه یک رژیم غذایی غنی شده با بادام زمینی به مدت 24 هفته می تواند پارامترهای سلامتی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

تصویر فواید بادام زمینی

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از پروتئین، چربی و فیبر است. بادام زمینی ممکن است مقدار زیادی چربی داشته باشد  اما بیشتر چربی های موجود در آنها به عنوان چربی خوب شناخته می شوند. این نوع چربی ها در واقع به کاهش سطح کلسترول خون شما کمک می کنند.

بادام زمینی همچنین منبع عالی از:

  • منیزیم
  • فولات
  • ویتامین E
  • فلز مس
  • آرژنین

برابر تحقیقات آزمایشگاهی، 100 گرم بادام زمینی حاوی:

انرژی – 567 کیلو کالری

پروتئین – 25.8 گرم

فیبر غذایی – 8.5 گرم

کربوهیدرات – 16.13 گرم

شکر – 4.72 گرم

آهن – 4.5 میلی گرم

کلسیم – 92 میلی گرم

سدیم – 18 میلی گرم

پتاسیم – 705 میلی گرم

بادام زمینی سرشار از چندین ویتامین و مواد معدنی است. آنها منابع عالی ویتامین E، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B9 (فولات)، بیوتین، مس، منیزیم، منگنز و فسفر هستند. همه اینها برای حفظ متابولیسم بدن و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری ضروری هستند.
بادام زمینی سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع است که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. آنها همچنین در پروتئین های ضروری گیاهی به وفور یافت می شوند.

تصویر ارزش غذایی بادام زمینی

روش مصرف بادام زمینی

بادام زمینی را می توان بصورت خام، برشته، آب پز، سرخ شده، پودر یا کره بادام زمینی مصرف کرد. خوردن بادام زمینی با پوست نازک و کاغذی آن از نظر تغذیه ای بسیار مفید است، زیرا پوست حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی است. شما می توانید بادام زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برخی تحقیقات نشان می دهد که جوشاندن بادام زمینی محتوای آنتی اکسیدانی آنها را افزایش می دهد . بادام زمینی تفت داده شده دارای دو تا چهار برابر میزان آنتی اکسیدان است. بنابراین مهم است که بادام زمینی را قبل از مصرف بجوشانید.
می توانید بادام زمینی خام یا آب پز را به سالاد عصرانه یا غلات صبحانه خود اضافه کنید. همچنین می توانید بادام زمینی را به ماست اضافه کنید. توصیه می‌شود که روزانه 30 گرم  بادام زمینی بخورید. این همه فواید سلامتی بادام زمینی که برای شما به ارمغان می آورد و شما را از خوردن بیش از حد وعده های غذایی سنگین محدود می کند. البته مقدار مصرف می تواند از فردی به فرد دیگر با توجه به سن، جنسیت و قد متفاوت باشد.

بهترین زمان برای خوردن بادام زمینی زمانی است که خود شما از خوردن آن لذت ببرید! با این حال، اگر به دنبال کاهش اشتها یا خوردن یک میان وعده سالم هستید، آن را قبل یا بین وعده های غذایی میل کنید. چربی، فیبر، پروتئین و کالری موجود در بادام زمینی می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. اگر به دنبال مزایای سلامتی بادام زمینی هستید، پیشنهاد می کنم هر زمان که احساس کردید برای شما مفید و لذت بخش است، آن را بخورید.
ممکن است معده برخی افراد در هضم غذاهای پرچرب مشکل داشته باشد. اگر به خوردن چربی ها حساس هستید، پیشنهاد می کنیم قبل از خواب از مصرف آن خودداری کنید. این می تواند به شما کمک کند که هیچ مشکل گوارشی ناخواسته ای را تجربه نکنید.

تصویر روش مصرف بادام زمینی

طرز تهیه کره بادام زمینی خانگی

خرید و نگهداری بادام زمینی

بادام زمینی پوست کنده و بدون پوست که در جای خنک نگهداری می شود بین 1 تا 2 ماه ماندگاری دارد. اگر آنها را در یخچال نگهداری کنید، عمر مفید آنها را می توان به 4 تا 6 ماه افزایش داد. ماندگاری کره بادام زمینی باز شده 2 تا 3 ماه در انبار و 6 تا 9 ماه در یخچال است.
بادام زمینی اگر بیش از تاریخ انقضا نگهداری شود ممکن است گندیده و تلخ شود. اگر بادام زمینی کمی بوی ماهی، کپک زده یا شیر ترش داشته باشد، می توانیم بگویید که فاسد است.
خوردن آجیل های کپک زده به دلیل وجود آفلاتوکسین مشکل ساز است که می تواند منجر به مسمومیت شود. ممکن است عملکرد کبد را مختل کند و منجر به زردی، خستگی، از دست دادن اشتها و آسیب کبدی شود.
جهت خرید بادام زمینی حتما از مراکز معتبر اقدام به خرید کنید. بازرگانی دانه دار یکی از مراکز پخش عمده بادام زمینی در تهران و ایران است.

تصویر خرید و نگهداری بادام زمینی

عوارض جانبی مصرف بادام زمینی چیست؟

با اینکه بادام زمینی غذای سالمی است، همه نمی توانند از آن لذت ببرند. آلرژی به بادام زمینی یکی ازشایع ترین آلرژی غذایی در جهان است که حتی می تواند باعث مرگ و شود.
علائم حساسیت خفیف به بادام زمینی مانند خارش کهیر، حالت تهوع یا تورم صورت است.

بادام زمینی ممکن است در برخی افراد به دلیل وجود دو پروتئین آراشین و کناراشین واکنش های آلرژیک ایجاد کند. مصرف بیش از حد این حبوبات نیز عوارض نامطلوبی را به دنبال دارد. مسمومیت با آفلاتوکسین یکی دیگر از عوارض جانبی جدی بادام زمینی است.

مسمومیت با بادام زمینی

آلودگی احتمالی آفلاتوکسین باعث نگرانی است. مسمومیت شدید با آفلاتوکسین می تواند باعث سرطان کبد و نارسایی کبد شود. این  نوع مسمومیت در محصولات غذایی  که در شرایط نامناسب نگهداری می شوند سبب رشد قارچ می شود، ایجاد خواهد شد. با نگهداری بادام زمینی در مکانی با رطوبت و دمای پایین می توانید از این امر جلوگیری کنید. علائم آنافیلاکسی شامل مشکلات تنفسی، تغییر در هوشیاری، حالت تهوع، استفراغ، تشنج، درد قفسه سینه، تورم زبان، صورت یا لب ها، خواب آلودگی شدید، و احساس سرگیجه، گیجی یا سبکی سر است.

بادام زمینی باعث واکنش آلرژیک 

بادام زمینی ممکن است باعث واکنش های آلرژیک بالقوه تهدید کننده زندگی در برخی افراد شود. در صورت بروز واکنش آلرژیک، لطفاً سریعاً به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

مهار جذب آهن

بادام زمینی حاوی فیتات است که ترکیباتی شناخته شده برای مهار جذب آهن است. مطالعه ای که توسط دانشگاه آفریقای جنوبی انجام شد نشان داد که بادام زمینی ممکن است جذب آهن را مهار کند.

اگر هنگام خوردن بادام زمینی احساس ناراحتی کردید، حتما با پزشک مشورت کنید.

تصویر عوارض جانبی مصرف بادام زمینی چیست؟

4 مزیت باورنکردنی بادام زمینی برای سلامتی

بادام زمینی یکی از پرمصرف ترین تنقلات شناخته شده در جهان است. آنها به طرز دلپذیری ترد، آجیلی و خوشمزه هستند. اما آیا بادام زمینی برای شما مفید است؟ مغز بادام زمینی سرشار از مواد مغذی قابل توجه متعددی است که برای سلامتی و تندرستی کلی مفید است. صرف نظر از اینکه هدف شما مدیریت وزن باشد یا بهبود سلامت عمومی و طول عمرباشد، مصرف بادام زمینی در رژیم غذایی می تواند مزایای سلامتی زیادی داشته باشد،. برای درک مزایای سلامتی بادام زمینی، اینفوگرافی زیر را ببینید.

مزیت بادام زمینی برای سلامتی

نتیجه گیری

بادام زمینی به طریق مختلف برای شما مفید است. این آجیل های خوش طعم می توانند افزودنی سالم برای رژیم غذایی شما باشند زیرا سرشار از مواد معدنی مفید، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی هستند. اگر بادام زمینی در حد اعتدال مصرف شود، می تواند سلامت قلب و عروق، پوست و مو را تقویت کند.
آنها همچنین به کاهش وزن، جلوگیری از سنگ کیسه صفرا، بهبود عملکرد مغز و کاهش سطح کلسترول بد و خطر سرطان کمک می کنند. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث واکنش های آلرژیک، مسمومیت با آفلاتوکسین و مهار جذب آهن شود. از این رو احتیاط توصیه می شود. بادام زمینی را می توان به مدت 1 تا 2 ماه در یخچال نگهداری کرد.

خرید عمده بادام زمینی هندی کره گیری

جهت خرید بادام زمینی هندی با قیمت عمده بر روی دکمه مقابل کلیک کنید.

منابع

این مقالات را هم بخوانید!

تماس مستقیم