چگونه تشخیص دهیم که روغن کنجد سالم یا فاسد است؟ و مدت ماندگاری روغن کنجد چقدر است؟

تصویر رنگ روغن کنجد

چکیده این مطلب:

روغن کنجد طعم بسیار خوبی دارد و به دلیل خواص ضد التهابی آن، جایگزین سالم تری برای سایر روغن های گیاهی است.

فهرست مطالب

روغن کنجد یک روغن گیاهی خوراکی است که از دانه های کنجد به دست می آید. علاوه بر استفاده به عنوان روغن پخت و پز در، در طب سنتی و ماساژ رایج است. روغن کنجد در کشورهای آسیایی از جمله ایران بسیار محبوب است و همچنین یکی از اولین روغن های گیاهی شناخته شده است. بنابراین تشخیص روغن کنجد سالم و فاسد جهت استفاده از این روغن میتواند برای بسیاری از افراد مهم باشد. برای خرید روغن کنجد اصل عمده میتوانید از طریق بازرگانی دانه دار اقدام نمایید. معمولا از کنجد پاکستانی برای تهیه روغن کنجد استفاده می شود. قیمت کنجد 1402 بسیار متغیر است. کنجد پاکستانی بوجار شده معمولا بهترین کیفیت و بیشترین بازدهی روغن را دارد.

دانه های کنجد منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.  آنها سرشار از مس، روی، منیزیم، آهن و کلسیم هستند. روغن کنجد ممکن است به اندازه دانه های کنجد حاوی مواد مغذی نباشد زیرا مقداری از آن در طول فرآیند استخراج از بین می رود، اما همچنان بیشترین خواص مفید را حفظ می کند. به ویژه به دلیل داشتن روی و مس که به تولید گلبول های قرمز خون و گردش خون کمک می کند، شناخته شده است. مس موجود در روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی آن نیز شناخته شده است و به کاهش درد تورم مفاصل و تقویت استخوان ها کمک می کند.

اگر با روغن کنجد آشپزی می کنید، باید از علائم ترشیدگی و خرابی آن آگاه باشید، زیرا روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن های گیاهی ماندگاری بسیار کوتاه تری دارد. اگر در مورد وضعیت سلامت روغن کنجد خود نگران هستید، به رنگ، بو و طعم آن توجه داشته باشید تا مطمئن شوید که آیا روغن کنجد شما برای مصرف بی خطر است یا خیر.

ما در این مقاله به شما روش های خواهیم گفت که از سلامت روغن کنجد خود اطمینان حاصل کنید. هنگامی که شما از بازار اقدام به خرید روغن می کنید شاید براتون سوال پیش بیاد از کجا متوجه بشم که این روغن سالم و قابل استفاده است؟ آیا این روغن کنجد برای آشپزی مناسب است؟

در این بخش به بعضی از علائم تشخیص کیفیت و سلامت روغن کنجد اشاره خواهیم کرد:

1-رنگ روغن کنجد

تصویر رنگ روغن کنجد

روغن‌های کنجدی که رنگ زرد کهربایی و  تیره‌تر از حد معمول دارند اغلب فاسد هستند. شما میتوانید رنگ روغن خود را با تصاویر آنلاین روغن کنجد در اینترنت مقایسه کنید تا مشخص شود که آیا روغن شما فاسد است یا خیر. البته باید دقت داشته باشید که سایتی که از تصاویر روغن کنجد اصل آن استفاده می کنید یک سایت معتبر و شناخته شده باشد.

2- چسبندگی بطری روغن

تصویر چسبندگی بطری روغن

بطری یا شیشه روغن کنجد را لمس کنید تا ببینید چسبناک است یا خیر. حالت چسبندگی در قسمت بیرونی ظرف روغن می تواند یک نشانه از فاسد بودن روغن باشد. بنابراین اگر بطری روغن کنجد شما به طور غیر مشخصی حالت چسبندگی احتمالاً روغن شما فاسد شده است.

3-بوی تند روغن کنجد

تصویر بوی تند روغن کنجد

به بوی روغن کنجد توجه کنید. معمولا روغن کنجد تازه دارای بوی معطر و آجیلی است. روغن ترشیده و فاسد بوی تند، تلخ و صابونی دارد. بنابراین روغن خود را بو کنید، و اگر بوی آن تند است، بهتر است آن را بیرون بریزید.

4- طعم تند و تلخ کنجد

تصویر طعم تند و تلخ کنجد

اگر علائم بالا نتوانست به شما در تشخیص روغن کنجد سالم و فاسد کمک کند و بوی روغن شما به‌اندازه کافی گویای سلامت آن نیست، سعی کنید مقدار کمی از روغن کنجد خود را بچشید(نخورید فقط مقدار بسیار کم آن را بچشید) تا تشخیص دهید که روغن فاسد است یا خیر. اگر طعم روغن تند یا تلخ باشد، یعنی روغن فاسد است و استفاده وآشپزی با آن خطرناک است.

مدت ماندگاری روغن کنجد چقدر است؟

جهت تشخیص روغن کنجد سالم و فاسد علاوه بر موارد گفته شده قبلی برای اینکه از مدت ماندگاری روغن کنجد آگاهی یابید باید به یکسری موارد زیر دقت داشته باشید:

1-بررسی تاریخ انقضای روی بطری روغن کنجد

تاریخ انقضاء روی بطری روغن کنجد را بررسی کنید. اگر روغن کنجد شما علائم فیزیکی ترشیدگی را نشان می‌دهد و تاریخ انقضاء آن گذشته است، می‌توان گفت روغن شما احتمالاً فاسد شده است. اگر  تاریخ انقضاء روغن کنجد گذشته است اما روغن  شما ظاهر، بو و طعم تازه‌ای دارد، احتمالاً روغن برای استفاده مناسب است.

تصویر بررسی تاریخ انقضای روی بطری روغن کنجد

2-ماندگاری روغن کنجد کمتر از دو سال است

تصویر ماندگاری روغن کنجد کمتر از دو سال است

روغن کنجدی که بیش از 2 سال از تولید آن گذشته است را دور بریزید. روغن کنجد صرف‌نظر از شرایط نگهداری آن، بیش از 2 سال فاسد می شود. زمانی که روغن کنجد خود را برای علائم فاسد بودن بررسی می‌کنید تا احتمال تازگی آن را مشخص کنید، این دستورالعمل‌ها را در نظر داشته باشید:

نکته یک:   روغن کنجد باز نشده در دمای اتاق تا 1 سال و در یخچال تا 2 سال تازه می‌ماند.

نکته دو:  یک ظرف باز شده از روغن کنجد زمانی که در دمای اتاق بماند 6 تا 8 ماه و در یخچال تا 2 سال تازه می‌ماند.

3-بررسی محیط نگهداری روغن کنجد

تصویر بررسی محیط نگهداری روغن کنجد

محیط نگهداری روغن کنجد را بررسی کنید. اگر بطری روغن کنجد شما بیش از 1 تا 2 ماه باز شده یا زیر نور مستقیم خورشید مانده است و متوجه تغییر رنگ یا بوی آن شدید، بهتر است آن را دور بیندازید. این شرایط نگهداری اغلب باعث فاسدشدن روغن کنجد می‌شود. بطری روغن کنجد زمانی که محکم بسته شود و در مکانی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید یا سایر منابع گرما نگهداری شود، برای مدت طولانی تری تازه می‌ماند.

دانه کنجد یکی از اولین محصولاتی است که برای تولید روغن فرآوری شد. اگر زیاد از روغن کنجد استفاده نمی کنید، برای جلوگیری از فاسد شدن آن، آن را در مقادیر کم بخرید . روغن کنجد زمانی که در یخچال نگهداری می شود تازه می ماند، همچنین اگر از نور خورشید محافظت شود، در انبار نیز نسبتا تازه می ماند.

منبع:
wikihow
lybrate

این مقالات را هم بخوانید!

تماس مستقیم