تفاوت کنجد روغن و کنجد ارده که اکثر مشتریان از آن خبر ندارند

تصویر تفاوت کنجد روغن و کنجد ارده

چکیده این مطلب:

کنجد ارده و کنجد روغن از نظر کارایی با هم تفاوت دارند و بهتر است شما جهت اسفاده از آنها، از این تفاوت ها آگاه باشید تا بهترین نتیجه رو بگیرید.

فهرست مطالب

بسیاری از مشتریان سؤال می‌کنند آیا می‌توانیم با کنجدی که روغن‌گیری می‌کنم ارده گیری هم انجام بدم؟ 
در بازار کنجد های زیادی با رنگ های سفید، کرمی، قهوه ای و سیاه وجود دارد. کنجدهای سفید و کرمی آهن زیادی نسبت به کنجد های سیاه دارند و بیشتر در وعده های غذایی و تهیه روغن استفاده می شود. عمده کنجد های موجود در بازار برای روغنکشی، کنجد پاکستانی و برای ارده گیری کنجد سودانی است. بسیاری از دانه های کنجد برای سلامتی پوست و مو و سلامتی کلی بدن مفید هستند. کنجد بیشتر در وعده های غذایی آسیا و خاورمیانه یافت می شود و به یک دانه ی افزایش عمر معروف است. دانه های کنجد  و ارده علاوه بر اینکه به عنوان یک وعده غذایی مناسب محسوب می شود، سرشار از ویتامین های ضروری و مواد معدنی لازم برای سلامتی بدن است. هیچ شکی نیست  که خواص درمانی و مفید زیادی در این دانه ها وجود دارد. شما میتوانید از این دانه های مغذی بصورت ارده، روغن، پودر، تفت خورده و خام استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت کنجد روغن و کنجد ارده شما را راهنمایی کنیم. 
برای دستگاه‌های ارده گیری حتماً باید از کنجد مخصوص ارده گیری واستفاده کنید. کنجد برای ارده گیری حتماً باید دارای شرایط زیر باشد:
1-پوست‌کنده شده
 2-تفت‌داده شده

کنجدهای موجود در بازار به‌صورت کنجد ارده تک آتیشه برای تهیه ارده تک آتیشه (یک‌بار تفت‌داده می‌شود) یا کنجد ارده دو آتیشه برای تهیه ارده دو آتیشه وجود دارد و شما می‌توانید هر یک از این محصولات را از بازرگانی دانه‌دار به‌صورت عمده خرید نمایید. شما می‌توانید به‌راحتی این کنجد ارده با شرایط بالا از  بازرگانی دانه‌دار تهیه و برای ارده گیری از آن استفاده کنید.

روغن کنجد

روغن کنجد یک روغن گیاهی خوراکی است که از دانه های کنجد به دست می آید. علاوه بر استفاده به عنوان روغن پخت و پز ، به عنوان یک تقویت کننده طعم در غذاهای خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوب شرقی استفاده می شود که عطر و طعم خاصی دارد.دانه های کنجد یکی از اولین دانه های شناخته شده برای روغنگیری است. این دانه های بیشترین مقدار روغن را در خود جای داده است.
روغن کنجد استخراج شده از دانه کنجد در طب سنتی، برای ماساژ و درمان های سنتی رایج است. روغن کنجد در ایران بسیار محبوب است و یکی از اولین روغن های گیاهی شناخته شده است.

روغن کنجد قرن هاست که در غذاهای ایرانی استفاده می شود. همچنین مصارف دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کنجد به دلیل توانایی آن در تقویت و سم زدایی بدن و اطمینان از عملکرد صحیح همه اندام های حیاتی، مشهور است. امروزه روغن کنجد جزء روغن های رایج پوست و ماساژ، محصولات مراقبت از مو ، لوازم آرایشی، صابون ها، عطرها و ضد آفتاب ها است. روغن کنجد خاصیت مرطوب کنندگی، تسکین دهنده و نرم کنندگی فوق العاده ای دارد.

روغن ارده

روغن ارده کنجد یکی از قدیمی‌ترین روغن‌های مصرفی در ایران است که به خاطر فواید زیاد و مضرات کم، شدیدا برای مصرف روزانه توصیه می‌شود. روغن ارده دارای طبع گرمی است و برای فصول سرد سال بسیار مناسب است. روغن ارده کنجد خواصی فراتر از روغن کنجد دارد. روغن ارده منبع غنی چربی اشباع نشده، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا ۳ ،۶ و ۹ برای رشد لازم اند و نقش مهمی در درمان بیماریهای مزمن مانند ناراحتی قلبی عروقی ، دیابت ، فشارخون بالا و آرتریت دارند. روغن ارده ، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند.

چرا کنجد مخصوص ارده باید پوست‌کنده و تفت‌داده شده باشد؟

کنجد یک‌پوست بسیار نازک دارد که آن پوست باعث می‌شود که زمان ارده‌گیری، ارده کمی تلخ باشد. وقتی شما کنجد را تفت می‌دهید کنجد به یک حالتی طرد و پفکی مانند تبدیل خواهد شد که این باعث می‌شود که دستگاه ارده گیری به‌راحتی بتواند این کنجد را تبدیل به ارده نماید.
درصورتی‌که کنجد تفت‌داده نشود وقتی وارد دستگاه می‌شود خروجی ارده یک حالت خمیری مانند خواهد بود و  ارده  بافت نرم خود را از دست خواهد داد. برای دستگاه‌های روغن‌کشی پرس سرد که خروجی این دستگاه‌ها به‌صورت  میله‌ای  و  مدادی هست، حتماً باید از کنجد بوجار شده استفاده کرد. کنجد بوجار شده به کنجدی گفته می‌شود که گردوخاک آن گرفته شده است و کنجد بسیار تمیز است. از این نوع کنجد می‌توان برای روغن‌گیری در این نوع دستگاه‌ها استفاده کرد. دستگاه‌های روغن‌گیری که خروجی آنها به‌صورت چیپسی است می‌تواند از کنجد ارده هم روغن‌گیری کنند؛ ولی دستگاه‌های کنجاله مدادی و میله‌ای نمی‌تواند از کنجد مخصوص ارده روغن‌گیری کنند.
قیمت عمده کنجد روغن پاکستانی در بازرگانی دانه دار بسیار مناسب است. قیمت هر کیلو کنجد روغنگیری بستگی به شرایط بازار و فصل برداشت کنجد دارد، جهت استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

تفاوت کنجد روغن و کنجد ارده از نظر رنگ

کنجد ارده معمولاً رنگ سفید شیری مانند دارد و پوست ندارد. کنجد روغن‌گیری معمولاً از رنگ‌های مختلف تشکیل شده است (شیری، سفید، مشکی و خاکستری) و به‌صورت بوجار شده عرضه می‌شود. کنجد روغن‌گیری پوست دارد.

تفاوت کنجد روغن و کنجد ارده از نظر طعم

کنجد ارده برای مصرف خوراکی طعم بهتری نسبت به کنجد روغن دارد  به همین دلیل برای تزئین غذا و شیرینی‌پزی از کنجد ارده استفاده می‌شود. هرچقدر تفت کنجد ارده بهتر انجام شود باعث می‌شود که رطوبت کمتری داشته باشد و ارده با طعم بهتری داشته باشیم. نوع کنجدی که بیشتر برای ارده گیری استفاده می‌شود از نوع کنجد سودانی است که طعم و مزه بهتری دارد. همچنین برای روغن‌گیری از کنجد پاکستانی بوجار شده استفاده می‌شود. توصیه می‌شود برای روغن‌گیری از کنجد شسته شده استفاده نگردد؛ چون روغن‌گیری این نوع کنجدها در دستگاه‌ها به‌سختی انجام می‌شود. کنجد مناسب روغنگیری کنجد پاکستانی است. همچنین روغن کنجد تهیه شده از کنجد روغن پاکستانی طعم بهتری دارد و رنگ روغن این کنجد زلال و شفاف است. روغن کنجدهای ایرانی رنگ تیره‌تری دارند که مشتری‌پسند نیست.

یک کیلو کنجد چقدر ارده میدهد؟

ارده که به کره کنجد نیز معروف است، چاشنی است که از دانه های کنجد تهیه می شود. از نظر بافت و قوام شبیه کره آجیل است و مواد اولیه آن معمولاً بسیار ساده است. دانه های کنجد برشته شده یا خام پوست کنده شده به صورت مخلوط خامه ای آسیاب می شوند. از هر کیلو کنجد یک کیلو ارده تولید می شود. طبع ارده کنجد، گرم و تر است و برای افرادی که طبع سرد و خشک دارند گزینه ی مناسبی می تواند باشد.  
همچنین برای اینکه بدانید یک کیلو کنجد چقدر روغن میدهد به مقاله مربوطه در سایت مراجعه کنید.

نتیجه گیری تفاوت کنجد ارده و کنجد روغن

بنابراین، برای روغن‌گیری کنجد حتماً از کنجد بدون تفت، با پوست و بوجار شده استفاده کنید و برای ارده گیری از کنجد یک آتیشه و دو آتیشه که تفت‌داده شده و بدون پوست هستند استفاده کنید. معمولاً کنجد مخصوص ارده گیری برای ارده مناسب است.

خرید عمده کنجد روغنگیری

جهت خرید و استعلام قیمت روی دکمه کلیک کنید.

خرید عمده کنجد ارده 1 آتیشه

جهت خرید و استعلام قیمت روی دکمه کلیک کنید.

خرید عمده کنجد ارده 2 آتیشه

جهت خرید و استعلام قیمت روی دکمه کلیک کنید.

این مقالات را هم بخوانید!

تماس مستقیم