یک کیلو کنجد چقدر روغن میدهد؟ چگونه کنجد مناسب برای روغنگیری را انتخاب کنیم؟

تصویر کنجد مناسب روغن گیری

چکیده این مطلب:

هر یک کیلو کنجد چقدر روغن میدهد؟ مقدار روغنی که از یک کیلوگرم کنجد استخراج می‌شود، بستگی به شرایط و روش استخراج دارد. اما به طور متوسط، یک کیلوگرم کنجد حدود 400 تا 550 میلی لیتر روغن می‌دهد.

فهرست مطالب

کنجد مناسب روغن گیری رو از کجا تهیه کنم؟ چه نوع کنجدی مناسب روغنگیری است؟ آیا میتوان از کنجد ارده برای روغنگیری استفاده کرد؟ برای روغن کنجد از کنجد ایرانی استفاده کنم یا خارجی؟ کنجد خارجی مناسب برای روغنگیری کدام است؟ هر کیلو کنجد چقدر روغن میدهد؟ کنجد مخصوص روغن برای چه کشوری است؟ قیمت کنجد مناسب چقدر است؟
این موارد سوالاتی است که اکثر مشتریان هنگام خرید کنجد از کارشناسان ما سوال می کنند. بنابریم برای اینکه بتوانیم به کلیه سوالات بصورت یکجا جواب دهیم این مقاله را آماده کرده ایم. در این مقاله به کلیه ابهامات شما در خصوص کنجد مناسب روغنگیری پاسخ داده می شود.

روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که از دانه‌های کنجد استخراج می‌شود. این روغن پرمصرف در آشپزی و پخت و پز بسیار محبوب است و در بسیاری از غذاها به عنوان یکی از مهمترین روغن‌های کاربردی شناخته می‌شود. اکثر متخصصان تغذیه روغن کنجد را برای مصرف غذایی و آشپزی پیشنهاد می دهند. این روغن علاوه بر اینکه برای سلامتی بدن شما مفید است باعث تقویت و استحکام موی سر و درخشش پوست شما هم می شود. فواید مختلف این روغن آن را به یک روغن همه کاره تبدیل کرده است. روغن کنجد پرس سرد رنگ روشن دارد و در آشپزی و درست کردن انواع چاشنی ها کاربرد دارد.

خواص روغن کنجد

خواص روغن کنجد برای سلامتی به حدی است که به درمان سفیدی زودرس موها، درمان علائم آرتریت روماتوئید، کاهش فشار خون کمک می کند. روغن کنجد به مبارزه با استرس و افسردگی کمک می کند، روغن کنجد به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می کند، سلامت پوست را حفظ می کند. روغن کنجد همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی عمل می کند، پوست را سم زدایی می کند، به پیشگیری از دیابت کمک می کند، برای درمان طبیعی کم خونی مفید است، خواص ضد سرطانی دارد، به بهبود سلامت چشم کمک می کند. روغن کنجد کلدپرس اصل منبغ غنی مواد مغذی مانند منگنز، روی، مس، آهن، کلسیم، منیزیم، فیبر، ویتامین B6، فسفر و پروتئین است. بسیاری از این مواد مغذی برای سلامت اعضای بدن ضروری است. همچنین، روغن‌های گیاهی دیگری نیز وجود دارد که از بذرها، میوه‌ها، دانه‌ها و گیاهان مختلف به دست می‌آیند. برخی از این روغن‌های گیاهی عبارتند از:

روغن زیتون: این روغن از میوه‌های زیتون استخراج می‌شود و در آشپزی و پخت و پز به عنوان یکی از روغن‌های پرمصرف محسوب می‌شود.
– روغن آفتابگردان: این روغن از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود و در آشپزی و پخت و پز و همچنین در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
روغن نارگیل: این روغن از میوه نارگیل استخراج می‌شود و در آشپزی و پخت و پز و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر یک از این روغن‌های گیاهی و روغن کنجد ویژگی‌های مختلفی دارند و برای مصارف مختلف قابل استفاده هستند.

یک کیلو کنجد چقدر روغن میدهد؟

روغنگیری از کنجد و کسب درآمد

روغن گیری از کنجد یکی از فعالیت‌های مهم در صنعت غذایی و صنعت روغن‌کشی است و می‌تواند یک فرصت درآمدزایی برای کشاورزان و تولیدکنندگان باشد. با توجه به اینکه کشت کنجد در برخی مناطق ایران و جهان به صورت گسترده انجام می‌شود، روغن کشی از کنجد می‌تواند یک فرصت مناسب برای کسب درآمد باشد. در فرآیند روغن کشی از کنجد، دانه‌های کنجد ابتدا پس از پاک‌سازی و خشک کردن به صورت خام و بدون پالایش به دستگاه روغن کشی داده می‌شوند. سپس با استفاده از روش سرد یا گرم، روغن از دانه‌های کنجد استخراج می‌شود. در نهایت، روغن به دست آمده باید از آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها پاک شود و در شرایط مناسب نگهداری شود.

قیمت روغن کنجد در بازار به دلیل عوامل مختلفی مانند کیفیت، تقاضا و عرضه و نوع استخراج متفاوت است. به طور کلی، قیمت روغن کنجد پالایش شده از قیمت روغن کنجد خام بیشتر است. همچنین، با توجه به اینکه کشت کنجد در برخی مناطق ایران و جهان به صورت گسترده انجام می‌شود، فروش روغن کنجد می‌تواند یک فرصت برای کشاورزان و تولیدکنندگان باشد که به دنبال کسب درآمد از فعالیت‌های خود هستند. با این حال، برای موفقیت در بازار روغن کنجد، باید به توانایی رقابت با کالاهای مشابه و همچنین به داشتن کیفیت بالا و قیمت مناسب توجه کرد. همچنین، با توجه به اینکه روغن کنجد در بسیاری از غذاها به عنوان یکی از مهمترین روغن‌های کاربردی شناخته می‌شود، بازار فروش مناسبی برای این محصول وجود دارد. در بازار کنجدهای مختلفی از قبیل کنجد پاکستانی، کنجد ارده یک آتیشه، کنجد ارده دو آتیشه و کنجد سفید هندی وجود دارد که هرکدام کارایی خاص خود را دارد. بطور مثال از کنجد ارده تک آتیشه برای تهیه ارده تک آتیشه استفاده می شود. از کنجد ارده دو آتیشه برای تهیه ارده دو آتیشه استفاده می شود. از کنجد های ارده گیری در نهایت روغن ارده میتوان استخراج کرد.

روغنگیری از کنجد و کسب درآمد

هر یک کیلو کنجد چقدر روغن میدهد؟

تولید روغن دانه کنجد با کیفیت بالا برای فروش می تواند انتخابی مناسب برای سرمایه گذاران باشد، به ویژه در مناطقی که روغن کنجد یک روغن گیاهی مهم برای استفاده درر انواع غذا است. قیمت کنجد 1402 یا قیمت کنجد بوجار شده به عوامل مختلفی در کشور ایران بستگی دارد. با این حال، قبل از خرید کنجد برای تولید روغن، بهتر است درک کاملی از فرآیند تولید روغن کنجد داشته باشید که برای انتخاب کنجد مناسب برای روغن کشی اهمیت زیادی دارد.
میزان روغنی که از یک کیلوگرم کنجد تولید می‌شود، بستگی به درصد روغن موجود در کنجد و روش استخراج آن دارد. معمولاً، درصد روغن موجود در کنجد حدود 40 تا 55 درصد است.
بنابراین، با توجه به میانگین درصد روغن موجود در کنجد، یک کیلوگرم کنجد می‌تواند تا حدود 550 گرم روغن تولید کند. البته، این مقدار به شرایط و روش استخراج روغن بستگی دارد و ممکن است مقدار کمتری نیز تولید شود.

برای اینکه تشخیص دهیم چه کنجدی برای روغن گیری مناسب است باید چند معیار را در نظر بگیریم.
1-عطر و بوی کنجد
2-رنگ کنجد
3-درصد روغن دهی
با استفاده از این سه معیار میتوانیم مناسب ترین کنجد را برای روغن گیری انتخاب کنیم.

عطر و بوی کنجد

بعضی از کنجد های موجود در بازار عطر و بوی بسیار زیادی دارند. عطر و بوی زیاد کنجد در روغن آن نیز مشهود خواهد بود و این باعث می شود هنگام استفاده در آشپزی بوی کنجد مشخص باشد. این مورد با ذائقه اکثر مردم سازگار نیست. کنجد های با عطر و بوی کمتر برای روغن گیری مناسب تر هستند.
کنجد پاکستانی دارای عطر و طعم مناسب تری است و هنگام استفاده در آشپزی طعم و مزه غذا را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
کنجد های ایرای دارای طعم و بوی شدیدتری هستند که با ذائقه بعضی از مردم سازگار نیست.( به عبارت عامیانه تر دل رو میزنه)

رنگ کنجد

هرچقدر رنگ کنجد سفید تر باشد هنگام روغن گیری روغن شفاف و روشنی خواهیم داشت. کنجد های با رنگ تیره طبیعتا روغن تیره ای خواهند داشت و بنا به تجربه مشتریان روغن های با رنگ تیره را انتخاب نمی کنند.
کنجد سفید پاکستانی رنگ روشن تری دارند و روغن استخراج شده از آن هم به رنگ روشن است و مشتری پسند هست.
کنجد ایرانی رنگ تیره تری دارد و روغن آن نیز تیره تر است.

درصد روغن دهی کنجد

یکی از مهم ترین معیار های انتخاب کنجد برای روغن گیری میزان روغن دهی آن است. هرچقدر کنجدی که برای روغنگیری استفاده می شود درصد روغن دهی بالاتری داشته باشد از لحاظ اقتصادی هم خرید آن مقرون به صرفه خواهد بود. اولین سوال کاربران هنگاه خرید کنجد برای روغن گیری درصد روغن دهی آن است. پس باید به این فاکتور مهم توجه خاص داشته باشیم.
کنجد روغن پاکستانی بهترین و مناسب ترین کنجد موجود در بازار برای روغن گیری است. درصد روغن دهی این کنجد نسبت بقیه کنجد ها بسیار بالا است. معمولا بین 40 الی 55 درصد کنجد پاکستان روغن دهی دارد.
کنجد های ایرانی نسبت به پاکستانی درصد روغن دهی بسیار پایین تری دارند.

ارزش غذایی روغن کنجد

یک قاشق غذاخوری (13.6 گرم) روغن کنجد 120.2 کالری دارد. محتوای چربی کل 13.6 گرم است که از این مقدار چربی اشباع 1.9 گرم و چربی تک غیراشباع 5.4 گرم است. روغن کنجد سرشار از اسید لینولئیک و اسید اولئیک است. محتوای ویتامین E 0.2 میلی گرم (2٪) و ویتامین K 1.8 میکروگرم (2٪) است. گاما توکوفرول بر سایر ایزومرهای ویتامین E غالب است. روغن کنجد حاوی هیچ کربوهیدرات ، پروتئین و فیبر نیست . مقدار کولین موجود در روغن 1 درصد است.

دستگاه مناسب برای روغنگیری از کنجد

انتخاب ماشین آلات پرس روغن کنجد قابل اعتماد و با کیفیت بالا روغن کنجد با کیفیت بالا تولید می کند. به خصوص اگر میخواهیم  روغن کنجد را برای فروش یا راه اندازی کارخانه فرآوری دانه کنجد به عنوان طرح تجاریاستفاده کنیم. دستگاه روغن کنجد بهتر است مارک معروفی باشد که از قدرت اقتصادی فراوان و خدمات پس از فروش عالی برخوردار باشد.

نکات لازم برای انتخاب کنجد مناسب برای روغنگیری

1- کیفیت کنجد: کنجد با کیفیت بالا شامل دانه های سالم، بدون آسیب و ترک، با رنگ یکدست و بدون علائم پوسیدگی یا سرخ شدگی است.

2- رطوبت کنجد: برای روغنگیری از کنجد، رطوبت آن باید کمتر از ۶ درصد باشد. در صورتی که رطوبت کنجد زیاد باشد، ممکن است روغنگیری با مشکل مواجه شود.

3- محتوای روغن: کنجدی که برای روغنگیری مناسب است، باید محتوای روغن بالایی داشته باشد، به طور معمول حداقل میزان روغن دهی در حدود ۵۰ درصد می‌باشد.

4- نوع کنجد: باید از نوع کنجد مناسبی برای روغنگیری استفاده کرد. در برخی موارد، نوعی کنجد مخصوصاً برای تولید روغن کشت می‌شود.

5- شیوه فرآوری: باید از شیوه فرآوری مناسبی استفاده کرد تا روغن کنجد با کیفیت بالا تولید شود.

6-شرایط تولید: شرایط زراعت کنجد و مراحل فرآوری آن، بر کیفیت و درصد روغن دهی آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، کنترل شرایط تولید، برای انتخاب کنجد مناسب بسیار مهم است.

7-سال تولید: کنجد های تولید شده در سال های جدیدتر برای روغنگیری بهتر هستند. به دلیل اینکه کنجد های تازه تولید شده دارای روغن تر و با کیفیت تری هستند.

در کل، برای انتخاب کنجد مناسب برای روغنگیری باید به کیفیت و ویژگی های مختلف آن توجه کرده و با مطالعه و استفاده از نمونه های مختلف، به بهترین گزینه برای خودتان برسید.

نتیجه گیری میزان روغن دهی کنجد

برای اینکه از کنجد بیشترین بازدهی روغن را داشته باشید از کنجد های مناسب برای روغن گیری استفاده کنید. کنجد پاکستانی از محصولات بسیار خوب برای روغن گیری است. معمولا هر یک کیلو کنجد پاکستانی 50 درصد روغن دهی دارد.
میزان درصد روغن دهی کنجد بستگی به نوع کنجد و شرایط رشد و فرآوری آن دارد. در صورتی که کنجد خوبی باشد و به درستی فرآوری شود، درصد روغن دهی آن بیشتر از 50 درصد خواهد بود. اما درصد روغن دهی کنجد ممکن است در مواردی کمتر از 50 درصد باشد، به خصوص اگر کنجد به درستی تولید و فرآوری نشده باشد. بنابراین، برای دانستن درصد روغن دهی کنجد، بهتر است اطلاعات دقیق‌تری در مورد نوع کنجد و شرایط تولید و فرآوری آن داشته باشید.
توجه داشته باشید از کنجد ارده گیری نمیتوان برای روغن گیری استفاده کرد. شما میتوانید فرق کنجد روغن و ارده را در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

فروش عمده کنجد روغن پاکستانی در بازرگانی دانه دار با حداقل سفارش 40 کیلو انجام می شود.

فروش کنجد پاکستانی روغنگیری بصورت عمده

جهت خرید کنجد پاکستانی با قیمت عمده بر روی دکمه مقابل کلیک کنید.

این مقالات را هم بخوانید!

تماس مستقیم